Welke impact heeft het Mobility Package voor uw zendingen? (+ waarom dat niet geldt bij ons)
De afgelopen jaren zijn er steeds meer regels gekomen voor internationaal goederentransport. Die regels worden samen het Mobility Package genoemd. Voor veel transportbedrijven en daarmee ook voor u als klant heeft die regelgeving grote gevolgen. Máár door onze manier van transport verandert deze regelgeving voor Van Dijk Logistics niets. U kunt blijven vertrouwen op ons kwalitatieve, snelle én duurzame transport. We leggen graag uit wat het Mobility Package is, wat dit voor u betekent en waarom deze regels voor onze klanten geen impact hebben.
Wat is het Mobility Package?
Het Mobility Package is een pakket aan maatregelen waar transportbedrijven en chauffeurs zich aan moeten houden voor goederenvervoer. Dit zijn regels die de afgelopen jaren zijn ingevoerd of die op korte termijn (in 2023 en 2024) nog ingevoerd worden. Deze regels gelden voor transportbedrijven en chauffeurs uit alle EU-landen.
We zullen niet alle nieuwe regels in detail toelichten. Een paar belangrijke wijzigingen zijn als volgt:
- Chauffeurs moeten minimaal één keer per 4 weken terug naar het land waar zij wonen.
- De vrachtwagen moet elke 8 weken terug naar het EU-land waar de kentekenplaat geregistreerd staat.
- Chauffeurs die zijn gedetacheerd vanuit een ander land van herkomst moeten hetzelfde loon verdienen als chauffeurs die uit het eigen land komen. Eerder konden transportbedrijven nog chauffeurs uit andere landen inschakelen tegen een lager loon.
- Om brievenbusfirma’s tegen te gaan, moet een transportbedrijf voldoende kantoorruimte, personeel en voorzieningen hebben in het land waar het gevestigd is.
- Vrachtwagens mogen nog maar drie cabotageritten na elkaar rijden. Cabotage betekent dat een vrachtwagen goederen vervoert tussen twee punten in een ander EU-land dan waar de vrachtwagen vandaan komt (bijvoorbeeld een Nederlandse vrachtwagen die goederen van het ene naar het andere punt in Italië vervoert).
Wat merkt u als klant van het Mobility Package?
De regelgeving vanuit het Mobility Package heeft op veel transportbedrijven grote impact. Veel transporteurs moeten hun interne organisatie drastisch aanpassen. Dat merkt u ook als klant.
Zo huurden veel transportbedrijven voorheen buitenlandse chauffeurs in die minder betaald kregen dan het Nederlandse minimumloon. Dit drukte de kosten voor het bedrijf. Maar door de nieuwe regelgeving moeten die chauffeurs nu veel vaker terug naar hun land van herkomst én moeten ze een gelijk loon verdienen als niet-buitenlandse collega’s. Dat maakt het voor transportbedrijven minder interessant om op deze manier te werken.
Transportbedrijven moeten daardoor naar andere constructies zoeken. Veel transportbedrijven kampen dan ook met een chauffeurstekort. Dat drijft tegelijkertijd – door marktwerking – de kosten voor chauffeurs en daarmee ook de tarieven voor hun klanten omhoog.
Wat dat voor impact heeft op u als klant van zo’n transportbedrijf?
- Voor veel transportbedrijven is het zoeken naar een oplossing nu hun processen compleet anders ingericht moeten worden. Daardoor handelen zij veel ad-hoc en is de kwaliteit van hun dienstverlening mogelijk minder.
- Door het chauffeurstekort schakelen veel transportbedrijven externe partners in met wie zij minder bekend zijn. Ook is er vaak geen tijd om partners te screenen. Dit betekent mogelijk mindere kwaliteit en ook grotere veiligheidsrisico’s (bijvoorbeeld meer kans op diefstal).
- Transportbedrijven moeten door de tekorten vaker nee verkopen.
- Door het uitbesteden van werk aan partners is er minder controle op het transport. Daardoor loopt u meer risico dat een transport zoek raakt of dat er iets anders misgaat.
- De doorlooptijd is mogelijk langer door het tekort aan chauffeurs en de minder efficiënte processen.
Waarom merkt u bij ons niets van deze veranderingen?
Voor Van Dijk Logistics verandert er daarentegen niets door het Mobility Package. Dat komt door de manier waarop wij ons transport van en naar Italië hebben ingericht.
We werken met lokale chauffeurs
Ons vervoer van Nederland naar Italië en van Italië naar Nederland verloopt via het spoor. Intermodaal dus. Dat doen we omdat het een milieubewustere en slimmere manier van transport is. Zo hoeven we door deze werkwijze geen vrachtwagens in te zetten voor het vervoer tussen Nederland en Italië.
In plaats daarvan werken we met lokale chauffeurs voor de last mile (het transport van uw locatie naar het treinstation en het transport van het eindstation in Italië of Nederland naar de bestemming). In Nederland wordt dit verzorgd door onze eigen chauffeurs die in Nederland wonen. Ook in Italië hebben we een eigen transportbedrijf, waarvoor enkel Italiaanse chauffeurs werken.
Daarom is het op ons niet van toepassing dat chauffeurs om de zoveel tijd terug moeten naar hun land van herkomst; zij rijden al enkel in hun eigen land. Ook zijn onze vrachtwagens afkomstig uit het land waar ze rijden. Dat scheelt veel logistieke aanpassingen nu het Mobility Package geldt.
We hebben geen chauffeurstekort
Dat we met eigen chauffeurs werken die we altijd al betaalden volgens de cao-normen, heeft nog een voordeel. Wij kampen door de nieuwe regels niet opeens met een flink chauffeurstekort. Er zijn nog steeds voldoende professionals beschikbaar die uw zending op tijd op de plek van bestemming afleveren. We kunnen onze kwaliteit en doorloopsnelheid dus blijven garanderen.
We werken niet met partners
Wij werken niet met ongescreende partners voor ons transport. We werken alleen met chauffeurs die bij ons in dienst zijn en met wie we goede ervaringen hebben. Daardoor hoeft u niet bang te zijn dat we uw transport uitbesteden aan een onbetrouwbaar ander bedrijf.
Ons systeem hoeft niet op de schop
Voor u als klant is het voordelig dat wij onze systemen niet hoeven te veranderen. Daardoor hoeven we niet in paniek maatregelen te nemen. We kunnen ons blijven focussen op waar wij goed in zijn – uw goederen veilig en duurzaam transporteren – in plaats van dat alle aandacht uitgaat naar procesveranderingen.
Daardoor blijft u bij ons zeker van veiligheid en duurzaamheid en wordt uw transport net zo snel én zorgvuldig als anders verzorgd.
Kiest u voor duurzaam en slim transport?
Naast dat wij ons houden aan de bovenstaande regels, vinden we het ook belangrijk om qua duurzaamheid voorop te lopen. We wachten niet totdat er nieuwe regels hierover komen, maar zijn intrinsiek gemotiveerd om blijvend te verduurzamen met het oog op de generatie van morgen. Of daar nu richtlijnen voor gelden of niet.
Bent u benieuwd of onze vorm van transport passend is voor uw organisatie? Of wilt u er vrijblijvend over verder praten? Bel of mail ons! De koffie staat voor u klaar.
Tim Verberkt Sales & Operations T: +31(0)478 – 51 70 25 @: sales@vdlo.nl |
Heeft u vragen?
Laat uw gegevens achter, wij nemen z.s.m. contact met u op.